onsdag 25. mai 2011

Cherry..tomater..

...er absolutt en favoritt i sommermaten min
Den kan fint brukes
* i salaten
*på brødskiva
*til tacoen
* i foliebakte grønnsaker..(gir en god sky)
* til biff steker jeg de i en ildfast form i ovnen med litt salt og olivenolje..

Vimsemannen liker ikke ferske tomater, så de får jeg ha i fred.




Denne pakken kjøpte jeg i går 
og de smaker tomater.
Så saftige og søte..
Prøvde meg som gartner og dyrka tomatplante sommeren 2006
- dessverre ble det ikke varmt nok på verandaen
(ta høyde for at vi her snakker om indre Trøndelag)
Men æ tok dem inn, og dem fikk da rett farge på sikt på kjøkkenbenken.
Smaken var det iallefall ingen ting i veien på..

I år vurdere jeg å plante jordbær i verandakassen.


Har lovd Vimsefrøkna tomatsuppe til middag i morra- 
og jeg tror mor tar med seg tomater som pålegg til lunsjen i morra..
Ha en fin torsdag!

Klem Mari Johanne

7 kommentarer:

  1. Jeg liker ikke tomater, men skulle ønske jeg gjorde, for de ser så gode ut!:) Jordbær derimot er en stor sommerfavoritt;)

    sv: Tusen takk:) Er virkelig til å anbefale om du velger et kurs. men virker jo som du er godt i gang på egenhånd. To uker med trening er en god start:) Du har all grunn til å ha god samvittighet:)

    SvarSlett
  2. Nam,nam! Kjøpte mæ "Perletomater" idag, hakket bedre en Cherry, men så dyr at det blir sjeldent. Får også ha alle tomater i fred, ingen andre som liker det her i huset heller..

    SvarSlett
  3. De tomatene er også min favoritt! Spiser de så og si daglig. :) -Husfruas Memoarer-

    SvarSlett
  4. Cherrytomater er en favoritt hos meg også:) Og da helst Dulcita:) de er sååå søte og kan maules:) Synd de er så dyre, tett opptil 160.- kr pr kg:)Det blir ikke ofte de kjøpes inn:)

    Ellers er tomater best varmebehandlet, synes jeg:)

    klem Trine:)

    SvarSlett
  5. Nam nam. .godt med tomat ja :) pleier å ha minst en tomatplante i krukke,som mest har vi plukket over femti minitomater av en plante. jummy. men her i huset gjelder det å være først for alle her elsker tomater..

    SvarSlett
  6. Nam, elsker cherrytomater. Her i huset elsker ungene de også, så de blir ikke gamle her( ca to timer) Men er glad ungene grønnsaker.
    Jeg laget meg et praktisk lite rundt jordbærland I to etg for noen år siden, å det ser ut til at jordbærene stortrives som bare det.
    Skal luke det, og så kan jeg legge ut et bilde så får du se. Det var kjempesmart, og tar veldig liten plass, men det blir mye jordbær.
    Tusen takk for positive ord hos meg ang mitt lavkarboforsøk. Vil veldig veldig gjerne ha den oppskriften hos deg.
    Ønsker deg en kjempeflott dag.
    Klem :o)

    SvarSlett
  7. Det er faktisk den enaste formen for tomater eg liker :) De er kanon gode :D

    SvarSlett

Jeg blir så glad når du legger igjen en kommentar