lørdag 10. desember 2011

Sarah Bernard oppskrift



Heisann..
Ikke fått baka alle 7 slaga..?
Ikke noe å bekymre seg for - for

Her skal du få oppskriften på
nydelig konfektkake
til jul..




Bunn:

275 gr. mandel eller kransekakemasse
1 1/2 dl sukker
2 eggehviter


Fyll:

250 gram smør
2 dl melis
2 ts vaniljesukker
2 eggeplommer
3 spiseskjeer rom eller konjakk
(det siste kan helt sikkert sløyfes)


Pynt:

150 gram mørk melkesjokolade
20 gram kokosfett..
(denne bør det lages dobbelt av..)



1. Fin fordel mandelmassen i kjøkkenmaskinen eller riv den godt. Blandes med sukker og eggehviter.
Vispes til en porøs deig.


2. Sett røren til små runde kaker - som er ca 4 cm i diameter på bakepapir. La de stå ca 30 minutter på platen i romtemperaturen før man foretar seg noe mer.


3. Stek kakene midt i ovnen 175 grader i 15 -20 minutter
Avkjøles på platen.
Løsnes forsiktig.

4. Rør sammen melis, smør og vaniljesukker til en porøs masse

5. Tilsett eggeplommene - en av gangen

6. Smak til kremen med konjakk

7. Smør kremen på kakens underside.  Sett kakene kjølig ca 30 minutter- eller 15 minutter i frys, slik at kremen blir helt kald.

8. Smelt sjokolade og kokosfett over vannbad eller i mikro på full effekt i 1-2 minutter

9. Dypp kremsiden  på kakene i sjokoladen to ganger. La sjokoladen stivne mellom hver dypping.

10. Oppbevar kakene kjølig eller i fryseren..



Lykke til..
Jeg tror jeg skal lage mine i løpet av neste uke..
Håpe alle får en trivelig kveld..

Minner om min lille førjulsgiveaway som
trekkes neste fredag.
Du kan melde deg på HER, hvis du itj allerede har gjort det..


Klem Mari Johanne







2 kommentarer:

  1. Mmm...disse skal jeg lage!
    Fortsatt god helg :-)

    SvarSlett
  2. God kveld Vimså..
    Tusen takk for hyggelig kommentar, og at du la deg til som følger av bloggen min :))
    Her er jeg som vanlig milevis unna å være ferdig med årets julegaver og julebakst....men kommer nok i mål i år som i fjord :))
    Tror jammen jeg skal prøve meg på Sarah Bernard oppskriften din...
    Ønsker deg også en koselig adventstid.
    Klem fra Hilde

    SvarSlett

Jeg blir så glad når du legger igjen en kommentar